Dzisiejsza
perykopa ewangeliczna jest kontynuacją dialogu Jezusa z tłumem, który
nakarmiony w cudowny sposób chlebem i rybami, odnalazł Pana w Kafarnaum. Każda
ze stron wchodzi w ten dialog ze swoimi oczekiwaniami, które mimo zewnętrznych
sprzeczności, okazują się mieć pewne podobieństwo. To ono pozwala Jezusowi
objawić tłumowi tajemnicę swojej misji, którą jest posłuszeństwo zbawczej woli
Ojca .
Różnica, o
której mowa, jest cechą charakterystyczną Czwartej Ewangelii: Jezus, odwołując
się konkretnej sytuacji przenosi rozmowę na wyższy, duchowy i przez to
niezrozumiały w pierwszej chwili, poziom. W ten sposób Jego słowa stają się,
niczym przypowieść, nośnikiem mądrości królestwa Bożego. Bardzo dobrym
przykładem, w kontekście dzisiejszych rozważań, jest nocna rozmowa Jezusa z
Nikodemem, faryzeuszem i wysokim dostojnikiem żydowskim:
„Ten
przyszedł do Niego nocą i powiedział Mu: «Rabbi, wiemy, że od Boga przyszedłeś
jako nauczyciel. Nikt bowiem nie mógłby czynić takich znaków, jakie Ty czynisz,
gdyby Bóg nie był z Nim». W odpowiedzi rzekł do niego Jezus: «Zaprawdę,
zaprawdę, powiadam ci, jeśli się ktoś nie narodzi powtórnie, nie może ujrzeć
królestwa Bożego». Nikodem powiedział do Niego: «Jakżeż może się człowiek
narodzić będąc starcem? Czyż może powtórnie wejść do łona swej matki i narodzić
się?» Jezus odpowiedział: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci, jeśli się ktoś nie
narodzi z wody i z Ducha, nie może wejść do królestwa Bożego»” (J 3, 2-5).
Nikodem
jednocześnie ma rację i jej nie ma. Uznaje, bazując na znakach, które Jezus
czyni, Jego boskie pochodzenie, lecz tylko, jako nauczyciela. Jezus, doceniając
dobrą wolę Nikodema, stara się wyprowadzić go z błędu, co do swojej tożsamości,
w sobie właściwy sposób. Mówi o chrzcie „z wody i Ducha”, odwołując się do
absurdalnego, rozumując w kategoriach wyłącznie ziemskich, powtórnego
narodzenia. Zrozumiały opór faryzeusza staje się dla Jezusa okazją do objawienia
tajemnicy sakramentu chrztu, który jest – w sensie nadprzyrodzonym – ponownym
narodzeniem się, jako dziecko Boże, do życia w komunii z Trójcą
Przenajświętszą.