W pierwszą
niedzielę Wielkiego Postu, Kościół rozważał tajemnicę czterdziestodniowego
pobytu Jezusa na pustyni. Jego kulminacją było, po zwycięstwie nad Szatanem,
który Go kusił, doświadczenie swoistego stanu szczęśliwości, w którym nasz Pan
„
Żył tam wśród zwierząt, aniołowie zaś usługiwali Mu” (Mk 1, 12). Obraz
ten nawiązuje do proroctwa Izajasza, w którym Mesjasz, przywróci
sprawiedliwość, oraz powszechny pokój, również ten między zwierzętami, a
wówczas: „
Zła czynić nie będą ani zgubnie działać po całej świętej mej
górze, bo kraj się napełni znajomością Pana, na kształt wód, które przepełniają
morze” (Iz 11, 9). To przesłanie obejmuje całą historię stworzenia i
zbawienia, ponieważ sięga nie tylko ku czasom ostatecznym, ale również ku ich
początkom, gdy człowiek doświadczał szczęścia płynącego z przyjaźni z Bogiem i
życia w harmonii z przyrodą: „
Ulepiwszy z gleby wszelkie zwierzęta lądowe i
wszelkie ptaki powietrzne, Pan Bóg przyprowadził je do mężczyzny, aby przekonać
się, jaką on da im nazwę” (Rdz 2, 19).
Jezus jawi
się nam zatem, jako Boży Logos, centrum czasu i przestrzeni, zaś Jego
zwycięstwo nad Szatanem – kusicielem, jest przywróceniem przez Zbawiciela
pierwotnej harmonii, oraz wyniesieniem człowieka do godności Bożego dziecka.
Dokona się to w tajemnicy paschalnej Chrystusa, dlatego podczas Liturgii
Światła „Na paschale kapłan żłobi znak krzyża, wypowiadając słowa: „Chrystus
wczoraj i dziś, początek i koniec, Alfa i Omega. Do Niego należy czas i
wieczność, Jemu chwała i panowanie przez wszystkie wieki wieków. Amen”.
Umieszcza się tam również pięć ozdobnych czerwonych gwoździ, symbolizujących
rany Chrystusa oraz aktualną datę” ( „Chrystus wczoraj i dziś, początek i
koniec, Alfa i Omega”, za: ekai.pl).
W tym sensie
należy również rozumieć przepowiadanie Jezusa: „Czas się wypełnił i bliskie
jest królestwo Boże. Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię!” (Mk 1, 15).