Na zakończenie obchodów Nadzwyczajnego Jubileuszu Miłosierdzia i
Jubileuszu 1050-lecia Chrztu Polski, 19 listopada br. – w przededniu
uroczystości Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata – pasterze Kościoła w Polsce
wraz ze zgromadzonym ludem Bożym dokonają w sanktuarium Bożego Miłosierdzia w
Krakowie-Łagiewnikach szczególnego aktu. Przed wystawionym Najświętszym
Sakramentem złożą Jubileuszowy Akt Przyjęcia Jezusa Chrystusa za Króla i
Pana. Znamy już jego treść, zatwierdzoną 16 kwietnia br. przez Konferencję Episkopatu
Polski i komentarz dołączony do aktu. Potrzebą chwili jest ukazanie wartości i
znaczenia wydarzenia oraz zadań na drodze jego realizacji.
1.
Zwieńczenie
i początek ważnych dzieł
Niewątpliwie wydarzenie w Krakowie-Łagiewnikach znacząco wpisuje się w
zakończenie wskazanych wyżej Jubileuszy. Gdy przez cały rok w szczególny sposób
dziękuje się za łaskę chrztu Polski i jej owocowanie w dziejach, gdy mówi się o
wspaniałości Bożego miłosierdzia i zarazem niebezpieczeństwie zmarnowania go,
nie można zlekceważyć faktu, że w życiu wielu wiernych mamy do czynienia ze stanem uśpienia
wiary, a nawet jej agonii. Można też mówić o swoistym procesie detronizacji
Jezusa. Stąd pilna potrzeba Jego intronizacji poprzez obudzenie żywej wiary i
życia z wiary, wyprowadzenia wielu wiernych z tego swoistego letargu, który
prowadzi do cichej apostazji – zostawiania Boga na marginesie życia, czy wręcz
odchodzenia od Boga (por. Jan Paweł II, Ecclesia
in Europa, nr 9).
Trzeba więc w dokonaniu Jubileuszowego Aktu Przyjęcia Jezusa za Króla i Pana widzieć nade wszystko, mówiąc obrazowo, mocne uderzenie w dzwon, które przy zamykaniu Bramy Miłosierdzia, będzie zwróceniem się do Boga o szczególną łaskę miłosierdzia dla nas wszystkich i które powinno nas tak dogłębnie poruszyć, aby nie wrócić do codzienności bez świadomego potwierdzenia wyboru Jezusa, jednoznacznego opowiedzenia się za Nim i podjęcia na nowo realizacji powołania do świętości.
Trzeba więc w dokonaniu Jubileuszowego Aktu Przyjęcia Jezusa za Króla i Pana widzieć nade wszystko, mówiąc obrazowo, mocne uderzenie w dzwon, które przy zamykaniu Bramy Miłosierdzia, będzie zwróceniem się do Boga o szczególną łaskę miłosierdzia dla nas wszystkich i które powinno nas tak dogłębnie poruszyć, aby nie wrócić do codzienności bez świadomego potwierdzenia wyboru Jezusa, jednoznacznego opowiedzenia się za Nim i podjęcia na nowo realizacji powołania do świętości.
Dlatego w „Komentarzu do Jubileuszowego
Aktu Przyjęcia Jezusa Chrystusa za Króla
i Pana” czytamy, że akt ten „nie jest zwieńczeniem, lecz początkiem dzieła
intronizacji Jezusa Chrystusa w Polsce i w narodzie polskim. Przed nami wielkie
i ważne zadanie”. W nawiązaniu do słów papieża Piusa XI z encykliki „Quas
Primas” można je określić krótko: „trzeba, by Chrystus panował”. Tak określone
zadanie domaga się „uznania Chrystusa za swego i naszego Króla, uznania Jego
panowania nad nami, czyli dobrowolnego poddania się Prawu Bożemu, Jego władzy,
okazania Mu posłuszeństwa, celem uporządkowania, ułożenia życia osobistego i
społecznego po Bożemu”.
Równocześnie trzeba stwierdzić, że doprowadzenie do proklamacji Jubileuszowego Aktu Przyjęcia Jezusa Chrystusa za Króla i Pana stanowi zarazem zwieńczenie
ważnego dzieła rozeznania i skorygowania dążeń i oczekiwań tzw. ruchów
intronizacyjnych przez pasterzy Kościoła w Polsce. Po czasie wstrzemięźliwego
odnoszenia się do jakiegokolwiek postulatu intronizacji Jezusa Chrystusa, w
2012 roku biskupi, w dwóch listach pasterskich, określili ramy kościelnego
nauczania o królowaniu Jezusa i kulcie Chrystusa Króla. W 2013 roku Zespół ds. Ruchów Intronizacyjnych,
ukonstytuowany przez Konferencję Episkopatu Polski, zaprosił do dialogu
przedstawicieli ruchów intronizacyjnych i w ten sposób zawiązał się nieformalny
zespół mieszany do wymiany myśli i wspólnych ustaleń. Oprócz dziesięciu
biskupów tworzą go przedstawiciele: Wspólnot dla Intronizacji Najświętszego
Serca Pana Jezusa, Rycerstwa Jezusa Chrystusa Króla, Stowarzyszenia „Róża” i
Fundacji Serca Jezusa, Ruchu Obrony Rzeczypospolitej „Samorządna Polska”,
Stowarzyszenia „Ruch Intronizacji Jezusa Chrystusa Króla Polski”. Są także
reprezentanci środowisk inteligencji katolickiej oraz reprezentantka wspólnot i
grup Polonii amerykańskiej, kanadyjskiej i australijskiej.
W wymianie myśli dostrzeżono wspólny cel zbieżny z dążeniem wielu
wspólnot i stowarzyszeń w Polsce, zwłaszcza środowiska oazowego i charyzmatycznego,
cel, który jest też u podstaw spotkań młodzieży w Lednicy: uznać Chrystusa
Panem i Zbawicielem, uznać Go Królem i poddać się Jego Prawu. Ustalono, że
dokonanie tego typu aktu ma charakter zbawczy, zgodnie z zapewnieniem św. Pawła
w Liście do Rzymian (10, 9-10): „Jeżeli więc ustami swoimi wyznasz, że Jezus
jest Panem, i w sercu swoim uwierzysz, że Bóg Go wskrzesił z martwych –
osiągniesz zbawienie. Bo sercem przyjęta wiara prowadzi do usprawiedliwienia, a
wyznawanie jej ustami – do zbawienia”. Natomiast ogłaszanie Chrystusa Królem Polski
byłoby aktem politycznym i oznaczałoby pomniejszenie Jego godności i
ograniczenie Jego posłannictwa, Jego panowania i władzy. Stwierdzono też,
że wołanie o uznanie Chrystusa Królem wyraźnie obecne w objawieniach prywatnych
Rozalii Celak (bez jednak mówienia o Chrystusie jako Królu Polski), ma solidne
podstawy biblijne i szerokie rozwinięcie w nauczaniu Kościoła, szczególnie w encyklice
„Quas Primas” Piusa XI i jako takie nie może być dalej lekceważone. Zrezygnowano
jednak ze słowa „intronizacja”. Uznano bowiem,
że może być błędnie rozumiane, w znaczeniu dodania Jezusowi władzy, albo
wyniesienia Jezusa na tron. Natomiast mówienie o „przyjęciu Jezusa jako Króla i
Pana” bynajmniej nie umniejsza ani Jego królewskiej chwały, ani naszego pragnienia
dobrowolnego poddania Jego panowaniu siebie samych, naszych rodzin i całej
naszej Ojczyzny.
Ostatecznie owocem wspólnej pracy Zespołu ds. Ruchów Intronizacyjnych i
ich przedstawicieli jest Jubileuszowy
Akt Przyjęcia Jezusa Chrystusa za Króla i
Pana oraz Komentarz do tegoż
aktu. Wielkim zadaniem jest teraz solidne przygotowanie się do dokonania aktu w
swoim sercu i w rodzinie, w parafiach i diecezjach oraz podjęcie zadań, które
na różnych poziomach z niego wynikają...
Opole, 15
września 2016 r.
Bp
Andrzej Czaja
Przewodniczący Zespołu ds. Ruchów
Intronizacyjnych KEP
Cdn.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Jeśli nie chcesz być osobą anonimową odpowiadając na wpis, kliknij na: "Komentarz jako", wybierz "nazwa/adres URL" i wpisz swoje imię. To jest również, taka prośba z naszej strony.