Prezentacja treści Jubileuszowego Aktu
Jubileuszowy
Akt Przyjęcia Jezusa za Króla i Pana podejmuje biblijną formułę przymierza Boga z narodem i wpisuje się w
tradycję podobnych aktów, które miały miejsce w dziejach Polski i Kościoła.
Można też powiedzieć, że niejako podejmuje zobowiązanie zawarte w Jasnogórskich
Ślubach Narodu Polskiego: „Zobowiązujemy się uczynić wszystko, ażeby Polska
była rzeczywistym królestwem Maryi i jej Syna”.
Tytuł Aktu ma formułę otwartą i
powszechnie zrozumiałą. Nie zawiera słowa „intronizacja”, które nie dla
wszystkich jest zrozumiałe, choćby dlatego, że w
odniesieniu do Jezusa możemy mówić jedynie o uznaniu, a nie o ustanowieniu go królem.
Stąd przyjęto formułę szeroką i scalającą pragnienia i postulaty wielu
środowisk – akt przyjęcia Jezusa za Króla i Pana.
Słowo
„Jubileuszowy” dodane na początku wskazuje na szczególny moment dziejowy, w
jakim dokonujmy tego narodowego Aktu. Jest nim Nadzwyczajny Jubileusz
Miłosierdzia ogłoszony przez papieża Franciszka oraz Jubileusz 1050. rocznicy
Chrztu Polski.
W akcie można
dostrzec formę odnowienia przymierza chrzcielnego narodu. Niewątpliwie jest też
formą zawierzenia całego narodu Bożemu Miłosierdziu.
Zostanie dokonany w tym miejscu, w którym podczas Światowych Dni Młodzieży papież Franciszek spotka się z młodym Kościołem całego świata, aby przypomnieć mu przesłanie Ewangelii o Bożym Miłosierdziu.
Zostanie dokonany w tym miejscu, w którym podczas Światowych Dni Młodzieży papież Franciszek spotka się z młodym Kościołem całego świata, aby przypomnieć mu przesłanie Ewangelii o Bożym Miłosierdziu.
Akapit pierwszy jest wprowadzeniem do
całego Aktu. Otwiera go uroczyste wezwanie skierowane do Jezusa Króla: Nieśmiertelny
Królu Wieków... Następnie przewiduje się wskazanie reprezentantów władzy
kościelnej i świeckiej, którzy wezmą udział w dokonaniu Aktu.
W ostatniej
części akapitu zawarte są istotne elementy składowe Aktu: uznanie panowania
Chrystusa, poddanie się Jego prawu,
zawierzenie i poświęcenie Chrystusowi Królowi Ojczyzny i całego Narodu.
Akapity drugi i
trzeci stanowią zasadniczą część uznania i przyjęcia królewskiej władzy Jezusa nad
Polską. Wszyscy uczestnicy mają możliwość włączenia się w nią aklamacją Króluj
nam, Chryste i wyrażenia publicznie swej woli, by Jezus panował w naszej
Ojczyźnie.
Kolejny akapit wyraża hołd
wdzięczności Chrystusowi za Jego niezgłębioną miłość i wszystkie łaski. Wszyscy
uczestnicy mają możliwość wyrażenia wdzięczności za nie w formie aklamacji Chryste
nasz Królu, dziękujemy!
Dalej Akt przechodzi
w formę przebłagalnej modlitwy, której treścią jest wyrażenie skruchy z powodu
grzechów osobistych i społecznych. Jako taki zakłada osobisty i narodowy
rachunek sumienia, który jest niezbędnym początkiem każdego nawrócenia. Do aktu
skruchy dołączone zostało wyrzeczenie się złego ducha i jego spraw, nawiązujące
do rytuału chrztu świętego – szczególnie aktualne w 1050. rocznicę Chrztu
Polski. Znaczenie tego wyrzeczenia nie jest tylko symboliczne: odrzucenie
uzurpatora jest koniecznym warunkiem przyjęcia prawowitego Króla.
W następnym akapicie w pięciu symbolicznych
przyrzeczeniach Akt zawiera zobowiązanie podporządkowania prawu Bożemu całego życia osobistego, rodzinnego i
narodowego. Uczestnicy mogą się włączyć w deklarowane treści poprzez uroczystą aklamację
Chryste nasz Królu, przyrzekamy!
W kolejnych trzech akapitach akt przechodzi w
formę zawierzenia Chrystusowi: Państwa Polskiego i jego władz, całego narodu, a
szczególnie tych, którzy nie podążają drogami Bożymi oraz wszystkich narodów
świata w imię miłości bratniej. Kończy się prośbą o łaskę rozpoznania w
Chrystusie prawowitego Pana i Króla dla wszystkich, którzy jeszcze tego nie
dokonali.
Dwa kolejne zapisy mają charakter inwokacji –
do Najświętszego Serca Jezusowego i do Ducha Świętego. W pierwszej inwokacji
zawarta jest prośba o upodobnienie serc ludzkich do Serca Jezusowego; druga jest
prośbą skierowaną do Ducha Świętego o wsparcie w realizacji zobowiązań
płynących z Aktu i nawiązuje do modlitwy św. Jana Pawła II z Placu Zwycięstwa w
Warszawie.
Postanowienia i
zobowiązania zawarte w Akcie składane są w Niepokalanym Sercu Maryi Królowej
Polski i powierzane wstawiennictwu świętych Patronów Ojczyzny.
Ostatni akapit
jest inwokacją do Chrystusa Króla i stanowi podsumowanie treści całego Aktu. Zamykają
go słowa prefacji z uroczystości Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata.
Akt kończy się
stwierdzeniem faktu uznania przez Polskę królowania Jezusa Chrystusa oraz
uwielbieniem Trójcy Świętej.
Epilog
Jubileuszowy Akt Przyjęcia Jezusa Chrystusa za Króla i Pana nie jest
zwieńczeniem, lecz początkiem dzieła intronizacji Jezusa Chrystusa w Polsce i w
narodzie polskim. Przed nami wielkie i ważne zadanie.
Jego realizacja
zakłada szerokie otwarcie drzwi Jezusowi, oddanie Mu swego życia, przyjęcie
tego, co nam oferuje i dzielenie się Nim z innymi. Chodzi o umiłowanie
Jezusa do końca, zawierzenie Mu naszych rodzin, podejmowanie posługi miłości
miłosiernej oraz realizację Ewangelii we wszelkich wymiarach życia, nie
wykluczając jego aspektu ekonomicznego, społecznego i politycznego.
Aby tak ważne
dzieło intronizacji Jezusa w narodzie Polskim mogło zostać zrealizowane, trzeba
z pewnością zadbać o większe otwarcie na nie społeczności Kościoła w Polsce, a
to wymaga solidnej prezentacji dzieła. Byłoby dobrze opracować program mający
na celu włączenie w realizację dzieła istniejące wspólnoty intronizacyjne,
Wspólnoty dla Intronizacji Najświętszego Serca Pana Jezusa, ruch oazowy i
charyzmatyczny oraz inne, które stawiają sobie za cel uznać Jezusa Panem i
Zbawicielem. W programie tym z pewnością trzeba określić zasadnicze treści
formacyjne i zasady współpracy podmiotów realizujących dzieło, zawsze w duchu
posłuszeństwa tym, których Jezus ustanowił pasterzami. Przedmiotem szczególnej
troski powinno być otwarcie wiernych świeckich na zaangażowanie
społeczno-polityczne, stąd należałoby zadbać o ich solidną formację z zakresu
katolickiej nauki społecznej.
Od Maryi,
naszej Pani i Królowej, trzeba się uczyć spoglądania na wszystkie wymiary życia
oczyma wiary, szukając światła w prawdzie objawionej. Nie wolno przy tym
zagubić świadomości, że w realizacji tego wszystkiego potrzeba Bożego wsparcia.
Dlatego ważne jest powierzanie Duchowi Świętemu całego dzieła i poszczególnych
przedsięwzięć. Potrzeba wiele modlitwy i ofiary w dziele odnowy oblicza Kościoła
i naszej Ojczyzny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Jeśli nie chcesz być osobą anonimową odpowiadając na wpis, kliknij na: "Komentarz jako", wybierz "nazwa/adres URL" i wpisz swoje imię. To jest również, taka prośba z naszej strony.