O modlitwie. Katechizm Kościoła Katolickiego,
część IV od str. 571 - 643 /wyd. Pallotinum 1994 rok
|
W nawiązaniu u do wcześniejszych
rozważań o specyfice modlitwy chrześcijańskiej wydaje się słuszne przypomnieć o tym , że specyfika modlitwy chrześcijańskiej wynika z nauczania
Kościoła Katolickiego…Pamiętać o tym trzeba chociażby ze względu na fakt wzrostu zainteresowania modlitwą, zwłaszcza na Zachodzie, gdzie coraz częściej zagubienie w wirze życia doprowadza do doświadczania pustki duchowej …
Zagubienie
to prowadzi nie rzadko do poszukiwania
trwałych wartości i przeżyć duchowych poza
chrześcijaństwem, także w praktykowaniu wschodnich metod modlitwy... jakże często doprowadzając do jeszcze
większych problemów życia wiary…
Według
nauczania Soboru Watykańskiego II Kościół Katolicki nie potępia żadnej religii
i nie lekceważy niczyich przekonań. Z soborowego Dekretu o innych religiach
możemy dowiedzieć się, że wszystko co prawdziwe i święte w tych religiach
Kościół Katolicki otacza szacunkiem
i nie odrzuca. Jest tak ponieważ
w odmiennych doktrynach, nakazach, sposobach działania i życia nie rzadko można odnaleźć promień
Prawdy, która oświeca wszystkich ludzi.
Z nauczania Kościoła Katolickiego wynika
również jasno, że to Chrystus jest „drogą,
prawdą i życiem ”(J 14,6) i tylko w Nim jest możliwe odnalezienie pełni życia religijnego, ponieważ Bóg
pojednał wszystko w Chrystusie (por. 2 Kor 5, 18-20).
Z
Dekretu o misyjnej działalności Kościoła możemy się dowiedzieć, że religijne
przejawy i przedsięwzięcia różnych ludów, chociaż często uznawane za
wychowawcze lub przygotowujące do Ewangelii (por. DM 3) „ wymagają oświecenia i uleczenia”… Jest tak ponieważ uznajemy, że
Chrystus umarł za wszystkich (por. Rz 8,32)
czyli ostateczne powołanie człowieka jest jedno - boskie.
Jeżeli
tak to musimy również uznać, że Duch Święty wszystkim ofiarowuje możliwość
dojścia /w sposób znany tylko Panu Bogu/ do uczestnictwa w paschalnej tajemnicy
(KDK 22). Sobór kiedy poucza o życiu chrześcijan jako ludzi włączonych w tajemnicę paschalną, wyjaśnia że „ Dotyczy to nie tylko wiernych chrześcijan, ale także wszystkich ludzi
dobrej woli, w których sercu działa w sposób niewidzialny łaska” .
Z
powyższego wynika, że Kościół Katolicki
odróżnia pewne elementy „prawdy i
świętości” od Pełni jaką jest Jezus
Chrystus Pan, który żyje w Kościele. Podstawowym zadaniem Kościoła Katolickiego
jest głoszenie Jezusa Chrystusa i jego Ewangelii wszystkim narodom i to jest wszechogarniająca Dobra Nowina, pełnia
Prawdy.
Jan Paweł II niejednokrotnie podkreślał, że modli się w łączności ze wszystkimi ludźmi dobrej woli… ludźmi wierzącymi w Boga i modlącymi się do Niego w przeróżny sposób. Wielokrotnie publicznie uczestniczył w modlitewnej wspólnocie utworzonej z ludzi różnych religii i wyznań. Nigdy jednak nie zacierał istotnej różnicy między chrześcijaństwem, a innymi religiami zawsze wskazując na Chrystusa jako Pełnię objawienia i religijnego człowieka.
Wskazywał tym samym na nauczanie Soboru
zawarte w słowach „Albowiem On, Syn Boży, przez wcielenie swoje zjednoczył się
jakoś z każdym człowiekiem” (KDK 22) i Kościół ma obowiązek nieść tę „Radosną Nowinę” wszystkim by mogli świadomie ją przeżywać – czerpiąc
światło i życie z Chrystusowej Pełni. Im
bardziej szanujemy każdego człowieka i jego przekonania, tym troskliwiej
winniśmy zabiegać o to, by w swej
wolności mógł poznać Chrystusa i odpowiedzieć na Jego wezwanie oraz zaofiarowaną Pełnię.
Na
jednej z audiencji Papież Jan Paweł II powiedział, że modlitwa jest człowiekowi tak potrzebna jak oddychanie.
Bez oddechu – jak wiemy, człowiek umiera. Umiera też, w sensie duchowym, bez modlitwy!...Trzeba tu wspomnieć, że Jan Paweł II jest dla wszystkich ludzi na świecie przykładem szczególnego zaangażowania w życie modlitwy… modlitwy traktowanej jako miłosny dialog z Panem, czyli z Tym , o którym wiemy, że nas kocha. Taką definicję modlitwy podają mistycy Karmelu i nic dziwnego, że przyjął ją także Papież, który od dzieciństwa był związany z duchowością karmelitańską…
Bez oddechu – jak wiemy, człowiek umiera. Umiera też, w sensie duchowym, bez modlitwy!...Trzeba tu wspomnieć, że Jan Paweł II jest dla wszystkich ludzi na świecie przykładem szczególnego zaangażowania w życie modlitwy… modlitwy traktowanej jako miłosny dialog z Panem, czyli z Tym , o którym wiemy, że nas kocha. Taką definicję modlitwy podają mistycy Karmelu i nic dziwnego, że przyjął ją także Papież, który od dzieciństwa był związany z duchowością karmelitańską…
/
patrz teksty nieco przybliżające klimat duchowości karmelitańskiej:
Solo Dios basta http://www.modlitwa.e.pl/search/label/%C5%9Awi%C4%99ci
Miłość,
Obecność, Trwanie http://www.modlitwa.e.pl/2014/10/miosc-obecnosc-trwanie.html
Urząd
Nauczycielski Kościoła ofiarował wszystkim ludziom dwa bardzo ważne teksty o modlitwie. Pierwszym
z nich jest List Kongregacji Nauki Wiary o niektórych aspektach medytacji
chrześcijańskiej /”Orationis formas”
1989/. Drugim natomiast jest Katechizm
Kościoła Katolickiego, który w IV części od str. 571 - 643 /wyd. Pallotinum
1994 rok/ udostępnia bogatą i schematycznie ułożoną syntezę katolickiej nauki o
modlitwie. Jako modlący się ludzie nad
nauczaniem KKK także zechcemy się pochylić w tych naszych wieloaspektowych rozważaniach o modlitwie …
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Jeśli nie chcesz być osobą anonimową odpowiadając na wpis, kliknij na: "Komentarz jako", wybierz "nazwa/adres URL" i wpisz swoje imię. To jest również, taka prośba z naszej strony.