Objawienie może
oznaczać jakiś przekaz z tajemniczej rzeczywistości transcendencji, dokonany
np. przez anioła, może również być darem, boskim oświeceniem, wewnętrznym
doświadczeniem ukrytej rzeczywistości o jakiej mówimy w przypadku chociażby
proroków. Jednak w ścisłym znaczeniu objawienie jest samootwieraniem się Boga
na człowieka, które domaga się od człowieka wiary, dzięki której Chrystus
zamieszkuje w człowieku przez łaskę.
Bóg objawia się
stopniowo i można to dobrze zrozumieć na przykładzie objawienia imienia
Boga. Kiedy Manoch (Sdz13,18) zapytał
napotkanego anioła o imię Boga, w odpowiedzi usłyszał: Dlaczego pytasz się o
moje imię: jest ono cudowne. Podobnie
było z Jakubem, który po walce z aniołem
w odpowiedzi na pytanie o imię Boga usłyszał tylko pytanie: Czemu pytasz
mnie o moje imię? Bóg odpowiedział dopiero Mojżeszowi: Jestem, który
Jestem (Wj 3,14).
Jednak ostateczną
odpowiedź na ludzkie pragnienie poznania imienia Boga usłyszeliśmy od
Chrystusa. Kiedy czytamy 17 rozdział Ewangelii według Świętego Jana
stwierdzamy, że cała Modlitwa arcykapłańska Chrystusa oscyluje wokół słów:
Objawiłem imię Twoje ludziom. To właśnie w Chrystusie Bóg najpełniej wszedł w
relację z ludźmi stając się człowiekiem, objawił siebie w pełni. Chrystus jest
Objawieniem Boga, który objawia się jako Osoba. Kto mnie widzi, widzi także
Ojca ( J 14,9).
Boga nikt nigdy
nie widział, a więc tylko Ten, który jest Bogiem zna siebie i o Bogu może pouczyć. Tylko Chrystus może powiedzieć:
Ja jestem drogą, prawdą i życiem. W chrześcijańskim Objawieniu otrzymaliśmy
nową rzeczywistość, bo Jezus Chrystus łączy w sobie Boga i człowieka,
nieskończoność i skończoność, Stwórcę i stworzenie (por.J 1,18). W Chrystusie
jest złączona Boża i ludzka rzeczywistość co wskazuje, że Bóg jest dla
wszystkich. Bóg wypowiadając samego siebie w Chrystusie, ostatecznie i w pełni
objawił się na obecnym etapie historii zbawienia, który zakończy paruzja.
Objawienie Boże zakończyło się więc wraz z urzeczywistnieniem się tajemnicy
Chrystusa. Tę całkowitość i ostateczność Bożego Objawienia w Chrystusie wyjaśniają także słowa Świętego Jana od
Krzyża:
Od
kiedy Bóg dał nam swego Syna, który jest Jego jedynym Słowem, nie ma innych
słów do dania nam. Przez to jedno Słowo powiedział nam wszystko naraz i nie ma
już nic więcej do przekazania... To bowiem, o czym częściowo mówił dawniej
przez proroków, wypowiedział już całkowicie, dając nam swego Syna. Jeśli więc
dzisiaj ktoś chciałby Go jeszcze pytać lub pragnąłby jakichś wizji lub
objawień, nie tylko postępowałby błędnie, lecz także obrażałby Boga, nie mając
oczu utkwionych jedynie w Chrystusa, szukając innych rzeczy lub nowości.
(Droga na Górę
Karmel II, 22. Te słowa Świętego Jana od Krzyża znajdziemy też w KKK 65 oraz w
Liturgi Godzin I. Godzina czytań z poniedziałku drugiego tygodnia Adwentu).
Transcendencja Boga, świadomość ludzkiej ograniczoności w
pojmowaniu rzeczywistości Objawienia, a także
fakt, że jest ono poszukiwaniem człowieka przez Boga, wskazują na podstawowy warunek przyjęcia Objawienia. Jest
nim wiara chrześcijańska ze swoim najistotniejszym przekonaniem, że to właśnie
Bóg szuka człowieka. Adresatem Bożego Objawienia jest więc człowiek, a wiara to
jego odpowiedź na Objawienie Boże. (por. J.Ratzinger, W drodze do Jezusa
Chrystusa, s.57). Objawienie jest więc
rzeczywistością, mająca swoje źródło w Bogu, zawsze ukierunkowaną na działanie Boga, a ponieważ
jest skierowana ku człowiekowi realizuje się przez wiarę w człowieku. Kto
poprzez wiarę przyjmuje Objawienie ma
udział w wizji Chrystusa, bo taki udział zakłada wiara chrześcijańska. W ten
sposób człowiek staje się
"miejscem" obecności Bożego Objawienia. Święty Paweł mówi o
niewierzących w trzecim rozdziale 2 Listu do Koryntian, że mogą czytać Pismo
Święte, a nawet je rozumieć, a mimo to nie stają się uczestnikami Objawienia
Bożego jeśli ich wewnętrzna rzeczywistość pozbawiona jest wiary, czyli bez
wiary nie ma Objawienia Bożego.
Objawienie
przyjmujemy przez wiarę w Kościele, a
Kościół to przestrzeń rodząca wiarę ze słyszenia słowa Chrystusa.
Objawienie, które się dokonało żyje i jest rzeczywistością dynamiczną. Należy
zarówno do przeszłości jak i teraźniejszości, ponieważ jest przede wszystkim Chrystusem Tym samym żyjącym
na wieki (por.Hbr 13,8). Właśnie ze względu na ten dynamizm Objawienie domaga
się nieustannego wyjaśniania zgodnie ze słowami Jezusa Chrystusa, który
zapewnił w mowach pożegnalnych, że jeszcze wiele ma nam do powiedzenia, ale
teraz znieść nie możemy. Gdy zaś przyjdzie On Duch Prawdy, doprowadzi was do
całej prawdy (J 16, 12-13).Tym samym Objawienie dane w Chrystusie o którym
świadczy Nowy Testament nie jest jeszcze całkowicie wyjaśnione i to jest
zadanie dla wiary chrześcijańskiej, aby stopniowo odkrywać jego znaczenie.
Dzięki Duchowi Świętemu, Kościół może pełnić posługę wyjaśniania zamkniętego
już Objawienia.
Tak wiec, nauczanie Kościoła to skarb
wydobywany z Objawienia Bożego i pokarm dla wierzących. Przyjmowanie darów
Bożych z wiarą, przygotowuje do
oglądania Boga twarzą w twarz w szczęśliwości wiecznej takim jaki jest (por.1 J
3,2). Sam objawiający się Bóg zatroszczył się o to, aby przekaz Kościoła na
każdym etapie historii żył jako autentyczny i
nienaruszalny. Natchnął Apostołów powołując najpierw do misji głoszenia
w przekazie ustnym i mocą Ducha Świętego
umożliwił wybranym utrwalenie zbawczych treści na piśmie. Tak powstał w
pierwszym pokoleniu chrześcijan przekaz Objawienia Bożego /Tradycja i
Ewangelie/ pozostawiony przez Apostołów
ich następcom, czyli biskupom.
Wraz z sukcesją
biskupią przekazany charyzmat prawdy
umożliwia coraz głębsze rozumienie i pełniejsze głoszenie treści Objawienia
Bożego. Dzieje się to w ten sposób, że Pismo Święte jako utrwalona mowa Boga i
Święta Tradycja, słowo Boże, które Chrystus i Duch Święty powierzył Apostołom
jest przekazywane w całości ich następcom. Dzięki Tradycji i w jej obrębie samoobjawienie się Boga jest rozpoznawane
w całym Piśmie Świętym. Tym samym nauczanie wynikające z Pisma Świętego i
Tradycji daje Kościołowi pewność co do rozumienia i przekazywania prawd Bożych
zgodnie z Objawieniem. Tradycja, która przybliża Stary Testament odnosząc go do
Chrystusa przez perspektywę Ducha Świętego, czyli w Kościele, jest podstawowym
nośnikiem Objawienia. Natomiast najważniejszym wyrazem Tradycji jest autorytet
i pierwszeństwo Pisma Świętego. Pismo Święte i Tradycja są więc nierozłączne w
rozumieniu Bożego Objawienia, stanowią depozyt wiary. Refleksją nad Objawieniem jest
teologia.
Ela P
+ Sławku :) najpierw chciałam napisać podziękowanie dla Ciebie w mailu, ale... jednak tutaj je zamieszczam... tekst dzięki dokonanym przez Ciebie ulepszeniom :) stał się o wiele bardziej czytelny :)... dziękuję Tobie Sławku :), podziwiam Twoje umiejętności i zdolności :)... I Bogu dziękuję, za Ciebie,że z takim wyczuciem umiesz zaradzić :) gdzie trzeba... pewnie Anetka też :)... Bóg zapłać i niech Pan Bóg obdarza Was nieustannie wszelkimi potrzebnymi łaskami :):):)
OdpowiedzUsuń+ Elu... normalnie chyba spłonę :) ;) ;)
OdpowiedzUsuńSławek+
+ Ok :) jeśli nie może być inaczej :)... ale póki strona IMW trwa :) to możesz :) Sławku :) tylko płonąć, spłonąć niestety nie :)... tu tylko taką jedną drobną rzecz wspomniałam, bo mało wiem o Waszych staraniach i pracy na stronie IMW... sobie tylko wyobrażam :)... tymczasem przyjmowanie wdzięczności i komplementów niech służy :)... Pozdrawiam w modlitwie dla Was :):):)
OdpowiedzUsuń