W Kazaniu na
Górze, według św. Mateusza, Jezus, zwracając się do swoich uczniów,
powiedział:
„Nie
sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale
wypełnić” (Mt 5, 17).
To
wypełnienie Prawa i Proroków polegało na Wcieleniu Syna Bożego, zapowiedzianego
przez Mojżesza:
”I
odrzekł mi Pan: «Dobrze powiedzieli. 18 Wzbudzę im proroka spośród ich braci,
takiego jak ty, i włożę w jego usta moje słowa, będzie im mówił wszystko, co
rozkażę. Jeśli ktoś nie będzie słuchać moich słów, które on wypowie w moim
imieniu, Ja od niego zażądam zdania sprawy” (Pwt 18, 17-19).
W swoich
rozważaniach papież Benedykt XVI łączy powyższy fragment Pisma Świętego z
obietnicą wyłącznie częściowego oglądania Boga przez Mojżesza:
”I znowu
rzekł: «Nie będziesz mógł oglądać mojego oblicza, gdyż żaden człowiek nie może
oglądać mojego oblicza i pozostać przy życiu». I rzekł jeszcze Pan: «Oto
miejsce obok Mnie, stań przy skale. Gdy przechodzić będzie moja chwała,
postawię cię w rozpadlinie skały i położę rękę moją na tobie, aż przejdę. A gdy
cofnę rękę, ujrzysz Mnie z tyłu, lecz oblicza mojego tobie nie ukażę»” (Wj
33, 20-23),
Papież
pisze: „Nawet jeśli Mojżesz zanurza się w obłoku bliskości Boga i rozmawia z
Nim jak Jego przyjaciel, nie może ujrzeć Jego oblicza. Zatem obietnica posłania
„proroka podobnego do Mnie” zawiera w sobie niewypowiedziane słowami, większe
jeszcze oczekiwanie: ostatniemu Prorokowi, innemu Mojżeszowi, będzie dane to, czego
odmówiono pierwszemu. Będzie On mógł rzeczywiście i bezpośrednio oglądać
oblicze Boga i będzie mógł przemawiać nie dlatego, że ujrzał tylko plecy Boga,
lecz jako w pełni widzący. Wiąże się z tym także oczekiwanie, że nowy Mojżesz
będzie Pośrednikiem doskonalszego Przymierza od tego, które Mojżesz mógł
sprowadzić w w Synaju (zob. Hbr 9, 11-24)” (Joseph Ratzinger Benedykt XVI „Jezus
z Nazaretu. Od Chrztu w Jordanie do Przemienienia” s. 23).
Odpowiadając
Filipowi na prośbę, aby pokazał uczniom Ojca, Jezus rzekł:
„Kto Mnie
zobaczył, zobaczył także i Ojca. Dlaczego więc mówisz: "Pokaż nam
Ojca?" Czy nie wierzysz, że Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie? Słów tych,
które wam mówię, nie wypowiadam od siebie. Ojciec, który trwa we Mnie, On sam
dokonuje tych dzieł. Wierzcie Mi, że Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie” (J
14, 9-11).