W zeszłą
niedzielę Jezus objawił się nam, poprzez swoje przypowieści, jako Autobasileia,
to znaczy królestwo Boże obecne i działające pośród nas. Dziś Pan wskazuje na
Tego, który jest Źródłem Jego działania, o którym powiedział usiłującym zabić
Go Żydom: „Ojciec mój działa aż do tej chwili i Ja działam. (…) Zaprawdę,
zaprawdę, powiadam wam: Syn nie mógłby niczego czynić sam od siebie, gdyby nie
widział Ojca czyniącego. Albowiem to samo, co On czyni, podobnie i Syn czyni.
Ojciec bowiem miłuje Syna i ukazuje Mu to wszystko, co On sam czyni, i jeszcze
większe dzieła ukaże Mu, abyście się dziwili (J 5, 17. 19-20).
Kiedy Jezus
usłyszał od uczniów Jana Chrzciciela, że ich mistrz został zamordowany z
rozkazu tetrarchy Heroda, „oddalił się stamtąd w łodzi na miejsce pustynne,
osobno” (Mt 16, 13). Zbawiciel miał zwyczaj spędzać czas samotnie, na
modlitwie, szczególnie gdy miał podjąć ważne decyzje, jak w przypadku powołaniu
Dwunastu: „W tym czasie Jezus wyszedł na górę, aby się modlić, i całą noc
spędził na modlitwie do Boga. Z nastaniem dnia przywołał swoich uczniów i
wybrał spośród nich dwunastu, których też nazwał apostołami” (Łk 6, 12-13).
Podobnie uczynił w ogrodzie Getsemani, w noc poprzedzającą Jego mękę:
To może być
dla nas pierwsza nauka płynąca z dzisiejszej perykopy ewangelicznej: gdy
staniemy wobec trudnej sytuacji życiowej, wobec konieczności wyboru, w
pierwszej kolejności udajmy się „na miejsce pustynne, osobno”, to znaczy
tam, gdzie nikt i nic nie stanie między nami i naszym Ojcem – jak uczy nas
Jezus: „Ty zaś, gdy chcesz się modlić, wejdź do swej izdebki, zamknij drzwi
i módl się do Ojca twego, który jest w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w
ukryciu, odda tobie” (Mt 6, 6).
Św. Mateusz
pisze, że tym razem Jezusowi nie dane było długo pozostawać na osobności: „Lecz
tłumy zwiedziały się o tym i z miast poszły za Nim pieszo. Gdy wysiadł, ujrzał
wielki tłum. Zlitował się nad
nimi i uzdrowił ich chorych”
(Mt 14, 13-14). Tłumy nie mają wielkiego respektu dla duchowych potrzeb Mistrza
z Nazaretu. Do tego stopnia są zdeterminowane, aby się z Nim spotkać, że idą do
Niego pieszo, nadkładając drogi. W tej swojej nieustępliwości i swoistej
bezczelności przypominają kobietę chorą na krwotok, która według prawa była
nieczysta, a mimo to nie przestraszyła się kary za jego złamanie i uczynienie
nieczystym Nauczyciela: „Słyszała ona o Jezusie, więc przyszła od tyłu,
między tłumem, i dotknęła się Jego płaszcza. Mówiła bowiem: «Żebym się choć
Jego płaszcza dotknęła, a będę zdrowa». Zaraz też ustał jej krwotok i poczuła w
ciele, że jest uzdrowiona z dolegliwości” (Mk 5, 27-29). Co ciekawe,
kobieta została uzdrowiona niejako „automatycznie”, bez świadomości Jezusa,
który jedynie „uświadomił sobie, że moc wyszła od Niego” (Mk 5, 30).
Jego uzdrawiająca moc odpowiedziała na wiarę kobiety, co sam potwierdził: „On
zaś rzekł do niej: «Córko, twoja wiara cię ocaliła, idź w pokoju i bądź
uzdrowiona ze swej dolegliwości!»” (Mk 5, 34). Jezus dostrzegł tę wiarę w
szukających Go tłumach, dlatego „Zlitował się nad nimi i uzdrowił ich
chorych” (Mk 5, 34). Bez wiary tłumów nie byłoby to możliwe, o czym
świadczy „porażka” Jezusa w rodzinnym Nazarecie: „I niewiele zdziałał tam
cudów, z powodu ich niedowiarstwa” (Mt 13, 58).
To może być
druga nauka: nigdy nie ustawajmy w prośbach i nie wahajmy się być natrętni
wobec Boga. Gdy uczniowie poprosili Jezusa, aby nauczył ich się modlić, jak Jan
nauczył swoich uczniów, Pan nauczył ich modlitwy, którą znamy, jako Modlitwa
Pańska, w której – według wersji św. Łukasza – po prośbach, aby święciło się
imię Ojca, oraz przyszło Jego królestwo, mamy prosić o chleb powszedni, oraz
przebaczenie grzechów i pomoc w czasie pokusy (por. Łk 11, 1-4). Jednak Jezus
na tym nie poprzestał udzielił im nauki o tym, jak należy się modlić,
poczynając od przypowieści o natrętnym przyjacielu, która jest tematycznie
bliska naszej dzisiejszej perykopie ewangelicznej. Człowiek, mając gościa,
poszedł do przyjaciela o północy, aby pożyczyć trzy chleby. Puentując
przypowieść Jezus powiedział: „Mówię wam: Chociażby nie wstał i nie dał z
tego powodu, że jest jego przyjacielem, to z powodu jego natręctwa wstanie i da
mu, ile potrzebuje” (Łk 11, 8). Po czym dodał: „I Ja wam powiadam:
Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a otworzą wam.
Każdy bowiem, kto prosi, otrzymuje; kto szuka, znajduje; a kołaczącemu otworzą.
(…) Jeśli więc wy, choć źli jesteście, umiecie dawać dobre dary swoim dzieciom,
o ileż bardziej Ojciec z nieba da Ducha Świętego tym, którzy Go proszą»”
(Łk 11, 13). Nie ma złego czasu na modlitwę. Nie ma też złej modlitwy, jeżeli
płynie ona z prawdziwej potrzeby serca i przepełniona jest wiarą, że Ojciec z
nieba jest dobry i nigdy nie odmawia swoim dzieciom proszącym z ufnością i
pokorą. Św. Piotr, który wiedział dobrze czym jest pyszałkowatość i odebrał
gorzką lekcję pokory, uczy nas: „Bóg bowiem pysznym się sprzeciwia, a
pokornym łaskę daje. Upokórzcie się więc pod mocną ręką Boga, aby was wywyższył
w stosownej chwili. Wszystkie troski wasze przerzućcie na Niego, gdyż Jemu
zależy na was” (1 P 5, 5-7).
Jezus jest
obrazem Ojca i we wszystkim co mówił i czynił objawiał Jego miłosierną miłość
do każdego człowieka, w jego wymiarze duchowym, oraz materialnym. To Ojciec
stwarza wszystko przez Syna w Duchu Świętym. On jest źródłem wszelkich łask,
które nieustannie wylewa na nas, dla naszego uświęcenia. On również jest Dawcą
wszelkiego pokarmu i napoju, które utrzymują nas przy życiu. Dlatego Jezus nie
mógł, jak chcieli tego uczniowie, odprawić wieczorem zmęczonych i głodnych
ludzi, aby kupili sobie żywności. Sytuacja, która uczniom wydaje się
beznadziejna („Miejsce to jest puste i pora już spóźniona” (Mt 14, 15)),
dla Jezusa staje się okazją do objawienia miłosiernej wszechmocy Ojca. Co
więcej, uczniowie staną się jej pośrednikami.
„Lecz
Jezus im odpowiedział: «Nie potrzebują odchodzić; wy dajcie im jeść!»
Odpowiedzieli Mu: «Nie mamy tu nic prócz pięciu chlebów i dwóch ryb». On
rzekł: «Przynieście Mi je tutaj!» Kazał tłumom usiąść (gr. anaklithenai, dosł.
ułożyć się) na trawie, następnie wziąwszy pięć chlebów i dwie ryby, spojrzał w
niebo, odmówił błogosławieństwo i połamawszy chleby dał je uczniom, uczniowie
zaś tłumom. Jedli wszyscy do sytości, i zebrano z tego, co pozostało, dwanaście
pełnych koszy ułomków. Tych zaś, którzy jedli, było około pięciu tysięcy
mężczyzn, nie licząc kobiet i dzieci” (Mt 14, 16-21).
W pierwszym
rozmnożeniu chlebów Jezus objawia się jako Ten, który dokonuje dzieł Bożych
zapisanych w Starym Testamencie: „W Starym Testamencie opisano podobne cuda
związane z pożywieniem. Przychodzi tu na myśl manna zsyłana z nieba, by
nakarmić Izraelitów na pustyni (Wj 26,4-21). Także Eliasz przebywając u ubogiej
wdowy z Sarepty Sydońskiej, sprawił, że jej nieomal pusty dzban i wyczerpana
baryłka z oliwą dostarczały jej domowi pożywienia przez cały okres
przedłużającego się głodu (1 KRL 17,8-16). Najbardziej podobny do opisywanej tu
sytuacji jest cud dokonany przez następcę Eliasza, Elizeusza, który rozmnożył
dwadzieścia chlebów dla setki ludzi, z czego i tak zostały resztki (2 KRL
4,42-44). Gdy uwzględni się ten kontekst, cud dokonany przez Chrystusa
pokazuje, że posiada On jeszcze większą moc niż prorocy Izraela, miał bowiem do
dyspozycji mniej chlebów niż Elizeusz, a nakarmił tłum o wiele większy!”
(Curtis Mitch, Edward Sri „Ewangelia według św. Mateusza. Katolicki
Komentarz do Pisma Świętego”; s. 196-197).
Jezus nie
tylko dokonuje cudów, podobnych do tych, które miały miejsce w historii
Izraela, lecz przede wszystkim patrzy w przyszłość, jako tej historii
wypełnienie w wymiarze uniwersalnym. Każąc tłumowi „ułożyć się na trawie”,
Zbawiciel nie tylko chce ich nakarmić do sytości, lecz przygotowuje dla nich
ucztę, którą spożywano leżąc. Dwanaście koszy ułomków wskazuje na dwanaście
pokoleń Izraela, które Jezus postanowił zgromadzić w pierwszej kolejności (por.
Mt 15, 24), lecz ostatecznym celem Jego zbawczej misji jest cała ludzkość (por.
Mt 28, 18-20). W tym sensie cudowne rozmnożenie chleba może być zapowiedzią
wypełnienia proroctwa Izajasza o uczcie mesjańskiej, w której udział wezmą
wszystkie narody: „Pan Zastępów przygotuje dla wszystkich ludów na tej górze
ucztę z tłustego mięsa, ucztę z wybornych win, z najpożywniejszego mięsa, z
najwyborniejszych win. Zedrze On na tej górze zasłonę, zapuszczoną na twarz
wszystkich ludów, i całun, który okrywał wszystkie narody; raz na zawsze
zniszczy śmierć. Wtedy Pan Bóg otrze łzy z każdego oblicza, odejmie hańbę od
swego ludu na całej ziemi, bo Pan przyrzekł. I powiedzą w owym dniu: Oto nasz
Bóg, Ten, któremuśmy zaufali, że nas wybawi; oto Pan, w którym złożyliśmy naszą
ufność: cieszmy się i radujmy z Jego zbawienia!” (Iz 25, 6-9).
Jednak
hojność Ojca przerosła najśmielsze oczekiwania proroków, ponieważ na uczcie
wszystkich narodów ofiarował pokarm, który daje życie wieczne: Ciało i Krew
swego wcielonego Syna w Eucharystii. „Rozmnożenie chlebów nie tylko kieruje
naszą uwagę wstecz, do Starego Testamentu; zwraca nas też w przyszłość, ku
ustanowieniu Eucharystii. Czytelnikom znającym relację o ostatniej wieczerzy
raczej nie umknie powiązanie między tymi wydarzeniami, ponieważ Mateusz używa
do opowiedzenia o nich podobnych pojęć. Należy zauważyć, że oba mają miejsce o
tej samej porze dnia (wieczorem, 14,15; 26,20), obecni zaś przyjmują taką samą
postawę (półleżącą, 14,19; 26,20). Podobnie w obu przypadkach Jezus dokonuje z
chlebem tych samych czynności i to w tej samej kolejności (wziął, odmówił
błogosławieństwo, połamał dał, 14,19; 26,26). Wreszcie, tacy sami są odbiorcy
połamanego przez Chrystusa chleba (uczniowie, 14,19; 26,26). Bez wątpienia
Mateusz uznaje rozmnożenie chlebów za znak zapowiadający Eucharystię, która
będzie rozdawana w postaci komunii tłumom ludu Bożego” (Curtis Mitch,
Edward Sri, op. cit., s. 197).
Trzecia
nauka może być następująca: Jakkolwiek śmiała byłaby nasza prośba, odpowiedź
Ojca będzie zawsze nieskończenie bardziej hojna i doskonale odpowiadająca
naszym potrzebom. My bowiem prosimy jako ludzie, ze wszystkimi naszymi
ograniczeniami. Ojciec zawsze odpowiada nam jako Bóg, w pełni swojej wszechmocy
i wszechwiedzy. Miejmy zatem odwagę prosić o wszystko, co uważamy za słuszne,
oraz mądrość, aby rozpoznać Bożą odpowiedź i pokorę, aby zaakceptować ją jako
dla nas najlepszą, nawet jeżeli nie zawsze odpowiadać będzie naszym
oczekiwaniom „Albowiem wie Ojciec wasz, czego wam potrzeba, wpierw zanim Go
poprosicie” (Mt 6, 8).
Arek
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Jeśli nie chcesz być osobą anonimową odpowiadając na wpis, kliknij na: "Komentarz jako", wybierz "nazwa/adres URL" i wpisz swoje imię. To jest również, taka prośba z naszej strony.