Strony

Róże Różańcowe

Warto posłuchać

5.01.2025

"ten Jednorodzony Bóg, który jest w łonie Ojca, o Nim pouczył".


   Jan rozpoczyna swoją Ewangelię od słów, które od razu wprowadzają nas w rzeczywistość przedwieczności: „Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga, i Bogiem było Słowo” (J 1, 1). Te pierwsze zdania nie tylko nawiązują do Księgi Rodzaju, ale przede wszystkim wskazują, że Jezus Chrystus – Logos – istniał jeszcze zanim czas i przestrzeń zostały stworzone. Jest On Bogiem, równym Ojcu, współistotnym i wiecznym.

  Boska natura Logosu objawia się również w Jego roli Stwórcy. „Wszystko przez Nie się stało, a bez Niego nic się nie stało, co się stało” (J 1, 3). Logos nie jest jedynie pośrednikiem w akcie stworzenia – to dzięki Niemu świat istnieje. Słowo nie jest stworzone, lecz Stwórcą. Zwraca nas to ku prawdzie, że Jezus Chrystus, choć przyszedł na świat w ludzkiej postaci, jest Tym, przez którego wszystko zaistniało.

Co więcej, w Logosie zawiera się życie i światłość, które są przeciwieństwem ciemności. „W Nim było życie, a życie było światłością ludzi” (J 1, 4). Światłość ta nie tylko rozświetla ciemności grzechu, ale również nigdy nie zostanie przez nie pokonana. Logos przychodzi jako Bóg, by przynieść światu życie wieczne i ukazać prawdziwą naturę Boga.

  Kolejnym aspektem, który Jan podkreśla w prologu, jest jedność Logosu z Ojcem. Słowo jest „u Boga” (gr. pros ton Theon), co wskazuje na głęboką, nieprzerwaną relację między Ojcem a Synem. Ta bliskość jest nie tylko przestrzenna, ale także osobowa – Syn i Ojciec istnieją we wzajemnej miłości i pełni jedności.

Werset osiemnasty mówi: „Boga nikt nigdy nie widział, Jednorodzony Bóg, który jest w łonie Ojca, [On] o Nim pouczył” (J 1, 18). Zwrot „w łonie Ojca” sugeruje intymność i jedność, która wykracza poza nasze ludzkie pojęcie relacji. To nie tylko więź Stwórcy z dziełem stworzenia – to odwieczna miłość, z której wypływa cała rzeczywistość.

  Warto zauważyć, że tylko Syn jest w stanie objawić nam Ojca. Wynika to z Jego jedynej, wyjątkowej relacji z Bogiem. Nikt inny – ani prorok, ani anioł – nie może tego uczynić, ponieważ nikt poza Synem nie zna Ojca tak dogłębnie i osobiście. Ta prawda jest fundamentem naszej wiary chrześcijańskiej: w Jezusie widzimy Ojca, ponieważ On jest Jego doskonałym odbiciem.

Centralnym przesłaniem prologu jest to, że tylko Logos – wcielone Słowo – objawił nam Boga Ojca. „Słowo stało się ciałem i zamieszkało wśród nas” (J 1, 14). Chrystus nie tylko przynosi Boże przesłanie, ale sam jest tym przesłaniem. Jego wcielenie to nie tylko akt zbawienia, ale również objawienie Bożej miłości, miłosierdzia i prawdy.

  W prologu znajdujemy również kluczowe słowa: „Z Jego pełni wszyscyśmy otrzymali – łaskę po łasce” (J 1, 16). Tylko dzięki Jezusowi możemy poznać Ojca jako Tego, który jest pełen miłości i prawdy. Stary Testament ukazywał Boga jako Stwórcę, Prawodawcę i Sędziego, lecz dopiero w Chrystusie widzimy Go jako kochającego Ojca, gotowego oddać swojego Syna za grzeszny świat.

Warto podkreślić, że Jezus objawia nam Ojca nie tylko słowami, ale przede wszystkim swoją osobą. On jest „drogą, prawdą i życiem” (J 14, 6), prowadząc nas do wspólnoty z Bogiem. Jego nauczanie, cuda, śmierć i zmartwychwstanie są pełnym objawieniem tego, kim jest Ojciec.

  Prolog Ewangelii Jana to nie tylko teologiczny wykład, ale również zaproszenie do kontemplacji tajemnicy Wcielenia. Boska natura Logosu przypomina nam, że Jezus Chrystus jest Bogiem, który przyszedł na świat, aby przynieść światłość i życie. Jego wyjątkowa relacja z Ojcem ukazuje nam, że Bóg nie jest dalekim Stwórcą, lecz bliskim i kochającym Ojcem. Wreszcie, Jego rola jako jedynego objawiciela Ojca uświadamia nam, że tylko w Chrystusie możemy w pełni poznać Boga.

W II Niedzielę Po Narodzeniu Pańskim ten tekst wzywa nas, abyśmy przyjęli Jezusa jako wcielone Słowo, które objawia nam Boga. Czy potrafimy otworzyć nasze serca na tę prawdę? Czy pozwalamy, aby Jego światłość rozświetlała nasze życie? Prolog Jana przypomina nam, że Bóg nieustannie wychodzi ku człowiekowi – pytanie brzmi, czy my odpowiemy na Jego wezwanie.

                                                                      Arek 

 Liturgię Słowa z dzisiejszej niedzieli znajdziemy pod linkiem:

https://niezbednik.niedziela.pl/liturgia/2025-01-05

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli nie chcesz być osobą anonimową odpowiadając na wpis, kliknij na: "Komentarz jako", wybierz "nazwa/adres URL" i wpisz swoje imię. To jest również, taka prośba z naszej strony.